Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти визначає метою освітньої галузі «мова і література» розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, активної громадської позиції.
Домінантою при створенні інноваційного освітнього простору є технології навчання, як матриця – тобто дієві способи і методи організації ефективності уроку.
Технологія – це система дій, яка підвищує ефективність навчання. Технологія навчання – сукупність завдань, адекватних до мети, принципів і умов навчання; форм, методів, прийомів, які забезпечують ефективне поєднання теорії і практики на уроках української мови та літератури.
Найголовніше, на що потрібно вчителю акцентувати увагу – це:
· сучасність – прагнення до новизни і вдосконалення змісту уроку;
· оптимальність – спроба досягти поставлених цілей при економічному використанні часу,
· інтегральність – синтез знань з мови, літератури, історії і т. ін.,
· науковість – опора на досягнення сучасної мовно-літературної освіти, лінгводидактики та лінгвопсихології,
· відтворення процесу навчання і його результатів,
· програмування діяльності вчителя і учнів,
· використання різноманітних засобів навчання та інформаційно-комп’ютерних технологій,
· якісна і кількісна оцінка результатів уроку.
Хочу звернути увагу на конкретні технології:
1) Модульно-розвивальна технологія навчання – досягається за допомогою самореалізації особистості вчителя і учня, завдяки творчому прилученню до художніх творів, вивчення і популяризації рідної мови, що сприяє духовному та інтелектуальному розвитку особистості.
2) Проблемне навчання - це створення для учнів проблемних ситуацій, в усвідомленні, сприйнятті, розв’язанні їх у процесі суспільної роботи учнів і вчителя за умов самостійності дітей під керівництвом дорослого.
Таке навчання відбувається за визначеною схемою:
3) Застосування схемно-знакових моделей для глибокого засвоєння знань. На початку вчитель детально знайомить учнів з основним мовним явищем (дослідження якого є складним для учнів) і поступово переходить до детального його глибокого аналізу. Мета – навчити кожного учня шляхом від поглиблення теоретичних знань і до застосування мовленнєвих навичок у повсякденній практиці спілкування.
4) Інтегрований урок – поєднання відомостей з інших навчальних предметів однією темою (українська мова і література, література та історія, українська мова + російська мова, українська література + зарубіжна література).
Такі уроки сприяють інформаційному збагаченню сприймання, мислення і почуттів учнів за рахунок залучення цікавого матеріалу, що дає змогу з різних сторін дізнатись і запам’ятати матеріал, досягти цілісності знань.
5) Особистісно-зорієнтований урок:
– стиль спілкування повинен ґрунтуватися на педагогіці співробітництва;
– урок будується на діяльнісній основі – учень активно працює одноосібно, в парі, групі;
– учитель створює атмосферу успіху, умови для самовизначення і самореалізації особистості учня;
6) Інтерактивний урок. Мета: створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Сучасні технології мовно-літературної освіти школярів сприяють створенню інноваційного освітнього простору і формуванню інноваційного креативного стилю діяльності вчителя.
Мета роботи: забезпечення найбільш сприятливих умов для всебічного розвитку дитини як особистості, її нахилів, здібностей і талантів у процесі навчання і виховання.
Об’єкт роботи: діяльність педагогічного колективу щодо забезпечення сприятливого для розвитку дитини навчально-виховного простору.
Прогнозований результат: збільшення кількості учасників інтеллектуальних та творчих конкурсів, предметних олімпіад, підвищення результативності навчально-виховного процесу, успішна соціалізація випускника в майбутньому.